torsdag 21. oktober 2010

Egguthenting overstått

Da har jeg jammen klart å komme meg levende gjennom mitt første egguttak! Jeg var på forhånd nervøs for at det skulle være smertefullt og at jeg skulle føle meg dårlig av de smertestillende medisinene man får før uttaket. Siden vi har 3 timers reisevei til sykehuset hadde vi vært oppe siden klokken halv fem om morgenen og jeg følte meg litt redusert i utgangspunktet. På sykehuset fikk jeg en liten konvolutt med dagens dop: 2 gigantiske paraceter, 1 kapsel oxynorm og 2 kvalmestillende tabletter. I løpet av en halvtimes tid var jeg god og susen og vi ble hentet inn til uttaket.

Jeg hadde hørt at det var vondt å få satt lokalbedøvelsen, men den merket jeg ikke noe til i det hele tatt. De eneste smertene jeg kjente var enkelte ganger når eggposene ble punktert. Eggstokkene mine var stimulert i meste laget, så hele mageområdet mitt var veldig ømt. Men på grunn av pillene jeg hadde tatt på forhånd var det nesten som om de smertene jeg kjente ikke angikk meg, de var liksom pakket inn i bomull og langt langt vekke. Denne gangen hadde vi ikke vår faste, pratsomme overlege, men en annen gynekolog som vi ikke hadde hilst på før. Han var ikke flink til å forklare hva han gjorde og sa vel egentlig nesten ingenting under hele uttaket. Etterpå kostet han dog på seg kommentaren "her blør det mye mer enn normalt", og fant frem en kompress på størrelse med et kjøkkenhåndkle. Da jeg forsto at han var i ferd med å stappe hele denne kompressen inn i skjeden min, fikk jeg et skikkelig fniseanfall. Jeg antar at det var pillene...

Heldigvis er sykepleierne og bioteknologen utrolig hyggelige, ellers tror jeg den stumme legen hadde gjort oss veldig usikre på hele uttaket. Vi fikk ut 19 egg og skal etter planen få satt ett tilbake i morgen.

2 kommentarer:

  1. Hvordan går det ? har du testet ? Lykke til !!!

    SvarSlett
  2. Lenge siden dere har oppdatert bloggen. Hvordan gikk det?

    SvarSlett